Освітня програма Стрептівської гімназії 2021-2022 н.р. (2)
ДОШКІЛЬНА ОСВІТА
Відповідно до вирішення ключових завдань у 2021/2022 навчальному році, освітню програму діяльності дошкільної підрозділу буде зорієнтовано на цінності та інтереси дитини, урахування вікових можливостей, збереження дитячої субкультури, взаємозв’язок усіх сторін її життя.
Місія діяльності дошкільного підрозділу полягає у наданні дітям дошкільного віку якісної дошкільної освіти і виходить із визначеного у сучасній психолого-педагогічній науці поняття про те, що саме забезпечення емоційного благополуччя дитини в умовах сім`ї і дошкільного закладу освіти стає запорукою її успішного розвитку, і є головним критерієм оцінки його результату.
Реалізація місії закладу полягає у забезпеченні емоційного благополуччя, що сприяє розвитку фізичного, психічного, соціального здоров’я та повноцінній пізнавальній активності дитини, яка призведе до її успішної самореалізації на наступному етапі життя в початковій ланці школи.
Мета освітньої програми - реалізація комплексу розвивальних, виховних, навчальних функцій та змістовних напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей від 3 до 6(7) років із поступовим ускладненням змістовної наповнюваності на кожному віковому етапі.
Основні показники реалізації освітньої програми
Виконання освітньої програми дасть змогу:
- удосконалити організацію освітнього процесу в закладі з метою забезпечення ефективної реалізації завдань державного стандарту;
- забезпечити формування у дітей дошкільного віку мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку;
- створити умови для якісного соціально-емоційного розвитку дитини дошкільного віку як запоруки успішної самореалізації на наступному етапі життя в початковій ланці школи;
- забезпечити компетентнісний підхід до освітнього процесу;
- забезпечити збереження психічного здоров`я дітей раннього дитинства;
- задовольнити освітньо-культурні потреби здобувачів освіти;
- удосконалити систему підвищення професійної майстерності педагогів, надаючи пріоритет самоосвіті;
- упровадження в освітню практику сучасних інформаційних і комунікаційних технологій;
- упровадження ефективних технологій співпраці з батьками в практиці психолого-педагогічного партнерства.
Освітня програма дошкільного підрозділу Стрептівської гімназії розроблена відповідно до:
- Закону України «Про освіту», прийнятого 05.09.2017 року.
- Закону України «Про дошкільну освіту» (із змінами від 05.09. 2017року)
- Базового компонента дошкільної освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.05.2012 року № 615;
- Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 року № 305 (із змінами від 29.07.2015 року № 530). В ньому сказано, що навчальний рік розпочинається 2 вересня і закінчується 29 травня. 30 травня – 31 серпня – оздоровчий період;
- Положення про навчально-виховний комплекс (ЗНЗ – ДНЗ) затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 року № 306(із змінами від 27.08.2010 року № 768);
- Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів,затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 року № 234 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 року за № 563/28693;
- наказів Міністерства освіти і науки України:
- від 20.04.2015 року № 446 «Про гранично допустиме навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.05.2015 року за № 520/26965;
- від 19.12. 2017 року №1633 «Про затвердження Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання»;
- листів Міністерства освіти і науки України:
- від 25.05.2016 року № 2/4-14-926-6 «Щодо Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів»;
- від 02.06.2015 року № 2/4-14-1100-15 «Про гранично допустиме навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності»;
- від 19.08.2011 року № 1/9-634 «Про забезпечення взаємодії в освітній роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку».
- від 16.03.2012 року № 1/9-198«Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період»;
- від 28.05.2012 року № 1/9-413 «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період».
- листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти № 1.4/18-3082 від 26.07.2010 року «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі».
1. Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін
У освітньо-виховному процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами. Для програмно-методичного забезпечення освітнього процесу використовуються навчальні видання, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в дошкільних навчальних закладах у 2021/2022 навчальному році розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України
Навчальний план для дошкільного підрозділу НВК складено за освітньою програмою розвитку для дітей від 3 до 6 (7) років «Українське дошкілля» (О.Білан), (лист Міністерства освіти і науки України від 23. 05.2017 року № 1/11-4988).
Програма побудована на принципах науковості, інтеграції, системності, комплексності, гуманізації змісту навчання та виховання. Програма відповідає стратегічним завданням дошкільної освіти: реалізація особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти, прилучення дітей до системи цінностей, культури, традицій українського народу, формування в дошкільників цілісної картини світу. Програма синтезує історичні надбання, нові досягнення теорії та практики дошкільної освіти, актуальні суспільні вимоги до неї, забезпечуючи гармонійний розвиток дитини.
“Українське дошкілля” визначає завдання і зміст розвитку дитини віком від двох до шести років. Розгляд кожного вікового періоду розпочинається розділом “Психологічна характеристика дитини”, в якому подані вікові характеристики розвитку. Це дає змогу педагогові в освітньому процесі орієнтуватися на психологічні особливості розвитку дитини.
Свої завдання дошкільний підрозділ реалізує у тісній співпраці зі сім’єю: активне залучення батьків до освітнього процесу, консультування з питань психолого-педагогічної підготовки до виховання дітей. Саме тому розділ “Співпраця зі сім’єю” передбачає напрями спільної діяльності педагога і батьків із забезпечення повноцінного розвитку особистості дитини. У програмі визначено завдання з різних напрямків роботи з дітьми: фізичний, соціально-моральний, емоційно-ціннісний, пізнавальний, мовленнєвий, художньо-естетичний, креативний.
У 2021-2022 навчальному році у дошкільному підрозділі гімназії пріоритетними будуть такі напрямки навчання та виховання: національно-патріотичний, забезпечення фізичного, психічного і соціального розвитку дітей, їх безболісної адаптації до змінних умов життя та успішного входження у соціальне середовище.
Об’єм освітньої діяльності протягом тижня визначено у відповідності з санітарно-епідеміологічними вимогами до утримання і організації режиму роботи дошкільних навчальних закладів.
Реалізація навчального плану передбачає врахування принципу інтеграції освітніх ліній у відповідності з віковими можливостями і особливостями вихованців.
Розподіл занять на тиждень на дитину у дошкільному підрозділі Стрептівської гімназії на 2021-2022 навчальний рік
Молодша група
Понеділок
1. Довкілля
2. Фізкультура
Вівторок
1. Сенсорно-математичні уявлення
2. Малювання
Середа
1. Мовлення дитини
2. Фізкультура
Четвер
1. Літературна діяльність
2. Аплікація/ліплення
П’ятниця
Узагальнення
Старша група
Понеділок
1. Довкілля
2. Фізкультура
3. Малювання
Вівторок
1. Християнське виховання
2. Сенсорно-математичні уявлення
Середа
1. Мовлення дитини
2. Фізкультура
3. Літературна діяльність
Четвер
1. Народознавство
2. Аплікація/ліплення
3. Грамота
П’ятниця
Узагальнення
Інваріантна складова програми реалізується через вивчення музичного мистецтва.
Навчальне навантаження: тривалість проведення занять відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством і становить:
- для дітей молодшого дошкільного віку – 10-15 хвилин;
- для дітей старшого дошкільного віку – 15-20 хвилин.
У різновіковій групі тривалість навчальних занять необхідно диференціювати, орієнтуючись на вік кожної дитини.
Необхідно враховувати, що значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) сприяє блочно-тематична організація освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей. При цьому тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно з дітьми молодшого, середнього та старшого дошкільного віку), проте інтегроване заняття може замінити всі інші, крім занять з фізичної культури й музичного виховання. Тобто, щодня можна проводити одне інтегроване заняття, закріплюючи набуті дітьми знання і вміння в різних видах дитячої діяльності протягом дня.
Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, необхідно проводити переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Рекомендується поєднувати та чергувати їх із заняттями з музичного виховання та фізкультури.
Максимально допустима кількість занять у першій половині дня для дітей молодшого та середнього дошкільного віку не перевищує 2-х, для дітей старшого дошкільного віку – 3-х організованих навчальних занять.
У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, необхідно проводити фізкультурні хвилинки.
Тривалість перерв між заняттями має становити не менше 10 хвилин.
Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх ліній у віковій групі, на тривалість заняття залежно від віку вихованців.
Не дозволено вимагати від дітей виконання домашніх завдань.
Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними лініями розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.
Фізичне виховання дітей у дошкільному навчальному закладі має складатися з:
- ранкової гімнастики;
- занять фізичною культурою;
- рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
- загартування;
- фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями;
- фізкультурних комплексів під час денної прогулянки.
Визначаючи обсяг рухової активності дітей, необхідно враховувати стан їхнього здоров’я та психофізіологічні особливості.