ВСЗЯО за напрямком "Система оцінювання здобувачів освіти" (самооцінювання 2022-23 н.р)
Результати самооцінювання закладу
за напрямом «Система оцінювання здобувачів освіти»
На виконання Закону України «Про освіту», відповідно до наказу по гімназії № від 30.08.2022 «Про створення робочої і моніторингової груп та проведення само оцінювання за одним із напрямів», з метою забезпечення дієвої реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти, вдосконалення системи оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, було проведено самооцінювання роботи колективу за напрямом «Система оцінювання здобувачів освіти».
З метою організації чіткої роботи для здійснення самоаналізу створено робочу групу у складі: Дзюби У.Р., заступника директора з НВР (керівник групи); Крайовської О.М., Войтюк М.Б., (члени робочої групи). Також було залучено представників учнівського самоврядування та батьків здобувачів освіти. Робоча група вивчала питання відповідно до рекомендацій в «Абетці для директора»
Опитування проведено серед учителів, учнів 5-9 класів та батьків учнів 3-9 класів. Робочою групою здійснено аналіз результатів опитування, вивчено документацію, проведено співбесіди, переглянуто портфоліо, зошити спостережень (НУШ). Результати самооцінювання за вказаним напрямом проаналізовано на засіданні педагогічної ради, протокол № 7 від 13.06.2023 року.
Розбудова системи оцінювання здобувачів освіти в гімназії, відповідно до «Абетки директора», освітньої програми гімназії спрямована на :
- реалізацію особистісно орієнтованого та компетентнісного підходу;
- врахування психофізичного розвитку дітей;
- визначенні чітких і зрозумілих вимог до навчальних досягнень;
- заохочення учнів апробувати різні моделі досягнення результату без ризику отримати за це негативну оцінку;
- розвиток в учнів впевненості у своїх здібностях і можливостях;
- використання самооцінювання і взаємооцінювання як важливого елементу навчальної діяльності.
Відповідно до законодавства, педагоги гімназії використовують різні форми оцінювання: усне (індивідуальне, групове, фронтальне опитування); письмове (діагностичні, самостійні, контрольні роботи, тести); цифрове (тестування в електронному форматі); графічне (робота з схемами, контурними картами); практичне (дослідження, проєкти, лабораторні роботи тощо).
Аналіз результатів опитування, яке було здійснено для проведення самооцінювання діяльності закладу, наведено нижче (згідно з рекомендаціями посібника «Абетка для директора»).
2.1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень критерії, правила та процедури оцінювання результатів навчання учнів оприлюднено у різних формах (на сайті, паперовий варіант у папках учителів для використання на уроках, інформаційні стенди).
98% опитаних здобувачів освіти відзначають, що отримують інформацію про критерії, правила і процедури оцінювання навчальних досягнень учнів у різних формах.
Більшість здобувачів освіти отримують інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання їхніх результатів навчання визначеним у закладі способом, у тому числі від педагогічних працівників.
82% здобувачів освіти відзначають, що вчителі ще до початку оцінювання завжди пояснюють, за що можна отримати ту чи іншу оцінку, а після оцінювання завжди її обґрунтовують. 12 % відзначають, що вчителі в переважній більшості, пояснюють вимоги до оцінювання, а аргументують оцінку лише на прохання учня. Також учні зазначили, що їхня думка вислуховується і враховується вчителями під час проведення уроків: 62% - так, з більшості предметів; 30%- враховується з окремих навчальних предметів. Разом 92%.
Переважна кількість учнів зазначила, що отримують зворотній зв’язок від учителів щодо свого навчання шляхом аргументації та пояснення виставлення оцінок, аналізу допущених помилок, визначення шляхів покращення результатів навчання , заохочення до подальшого навчання.
98% опитаних батьків засвідчили, що отримують інформацію про критерії, правила і процедури оцінювання навчальних досягнень. 100% вказали, що отримують зворотній зв’язок з учителями (з них: 584%-так; 16%-переважно так).
47% учителів зазначили, що інформують здобувачів освіти про критерії оцінювання на початку навчального року; 44% - перед виконанням роботи; 9%- пояснює індивідуально. Також ними зазначено, що для комунікації з батьками вони використовують батьківські збори (90%), спілкування в соціальних мережах (75%), індивідуальне спілкування (100%). Педагоги адаптують критерії МОН до умов роботи закладу – 62%, використовують виключно критерії МОН - 38%.
2.1.2. Система оцінювання в закладі сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання.
Основний підхід педагогічного колективу, на якому грунтується оцінювання - компетентнісний, який передбачає позитивне оцінювання досягнень учнів, незалежно від того, значні вони чи скромні, якщо вони є результатом справжніх зусиль дитини та ґрунтуються на вмінні учня аргументувати і висловлювати свою думку. Переважна більшість учнів зазначила під час опитування, що учителі їх підтримують, вірять у їх успіхи, поважають, допомагають на їх прохання.
Наскільки доступно вчителі аргументують виставлення оцінок?
2.1.3. Здобувачі освіти вважають оцінювання справедливим і об’єктивним.
50% здобувачів освіти вважають оцінювання результатів їхнього навчання в закладі освіти справедливим і об’єктивним. Ще 46% здобувачів освіти вважають, що вчителі у більшості випадків оцінюють справедливо. Разом 96%
Батьки учнів зазначили, що учителі справедливо оцінюють навчальні досягнення їх дитини: так-67%, у більшості випадків справедливо –28%. Разом – 95%.
2.2. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти.
2.2.1. У закладі освіти здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти.
У гімназії проводиться внутрішній моніторинг результатів навчання здобувачів освіти (не менше ніж двічі упродовж навчального року з усіх предметів) інваріантної частини. Результати навчальних досягнень аналізуються на засіданнях педагогічної ради, методичних об’єднаннях.
Моніторингові дослідження, щодо системи оцінювання навчальних досягнень учнів, об’єктивності системи оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються у вигляді порівняльного аналізу результатів ДПА у початковій, базовій школі з підсумковим оцінюванням і є одним із чинників визначення надійності системи оцінювання навчальних досягнень учнів та вироблення пропозицій щодо вдосконалення форм і методів роботи для підвищення якісного показника навчальних досягнень.
Результати аналізу моніторингових досліджень розглядаються на засіданнях педагогічної ради, засіданнях методичних об’єднань, засіданнях атестаційної комісії педагогічних працівників.
За результатами моніторингів здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти, визначаються чинники впливу на отриманий результат, приймаються рішення щодо їх коригування, помітний позитивний результат цих рішень (наявна позитивна динаміка в показниках розвитку здобувачів освіти).
2.2.2. У закладі освіти впроваджується система формувального оцінювання.
Впроваджена система формувального оцінювання сприяє особистісному поступу здобувачів освіти. Більшість учителів використовують у своїй роботі формувальне оцінювання (згідно з опитуванням), відстежують особистісний поступ здобувачів освіти, формують у них позитивну самооцінку, відзначають досягнення, підтримують бажання навчатися, запобігають побоюванням помилитися. У Стрептівській гімназії станом на кінець 2022-23 навчального року не навчаються учні з особливими освітніми потребами, тому не розробляються індивідуальні програми розвитку, реалізацію яких забезпечують команди психолого-педагогічного супроводу.
24% учнів зазначили, що результати оцінювання спрямовані на відстеження індивідуального прогресу у навчанні, 74% - визначення рівня знань, умінь і навичок.
Педагогічні працівники відзначають, що вони для оцінювання здобувачів освіти використовують різні форми оцінювання, серед них провідні позиції займає формувальне та підсумкове оцінювання.
2.3. Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання
2.3.1. Заклад освіти сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання.
Колектив гімназії намагається сприяти формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання. Учні отримують можливість вибору рівня навчальних завдань і напрямів навчальної діяльності, необхідну допомогу в різних формах (консультації, індивідуальні завдання, допомога у підготовці до участі в учнівських олімпіадах, науково-дослідницькій діяльності тощо).
2.3.2. Заклад освіти забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти
Учителі забезпечують розвиток в учнів уміння самооцінювання та самомотивації. Переважна більшість учителів організовують самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти.
Переважна більшість здобувачів освіти відповідально ставиться до процесу навчання. 84% опитаних учнів відзначають, що вони здійснюють само оцінювання результатів своєї роботи під час занять (24% постійно, 60% здебільшого так), усвідомлюючи його важливість для подальшого життя.
На підставі здійсненого робочою групою аналізу результатів опитування, вивчення документації можна визначити другий рівень оцінювання (достатній) якості освітньої діяльності закладу.
Враховуючи важливість успішної реалізації в освітньому процесі вказаного напряму, поглиблення теоретичних знань і вдосконалення практичних умінь педагогів, результати самооцінювання за напрямом «Система оцінювання здобувачів освіти» було розглянуто на засіданні педагогічної ради 13 червня 2023 року, протокол № 7. Аналізуючи отриману інформацію, на засіданні педагогічної ради, було визначено ряд потреб в удосконаленні системи оцінювання здобувачів освіти:
- необхідно оприлюднити інформацію про критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у навчальних кабінетах та на стендах школи;
- Існує потреба у вдосконаленні процесу впровадження окремих аспектів формувального оцінювання як серед учителів початкової школи, так i базової;
- акцентувати увагу на досягненнях учнів, мотивувати та підтримувати учнів у бажанні вчитися.